Vissza

Mérettáblázat

Mérettáblázat

Alapszabály: Az a biztos ha (betér hozzánk és) kipróbálja a kerékpárt!

Sokan kérdezik tőlünk: Miért kényelmetlen a bringám? Miért nehéz tekerni ? Miért nem haladok?

Egyik lehetséges válasz: NEM MEGFELELŐ A MÉRET. (és/vagy a típus)

Mit jelent a "méret"?

-A kerékpár mérete elsődlegesen a kerék átmérőjét jelenti, ezt colban adják meg. Pl: 26", 28". Col=inch=2,54 cm. (kis kerék, kis bringa, nagy kerék nagy bringa)

-Másodsorban a váz méretét jelöli, ami colban vagy cm-ben szokás feltüntetni. Pl: 17", 19", 43 cm, 48 cm.  Ez a váz hosszát és a nyereg alatti magaságát jelenti. Nem mindig jelölik!!!

-Harmadsorban a típusát is. A Camping kerékpár például pontosan jelöli a viszonylag kicsi, de felnőtt, 20" kerekű biciklit.

Mivel a méretezésre nincs egységes fix szabályrendszer, ezért a kerékpárt vásárlás előtt ki kell próbálni!!! Azért létezik oly sok formájú és tipusú kerékpár, mert a váz geometriáját, a kormány alakját, méretét úgy tervezik meg, ahogy akarják, rengeteg a lehetőség. 

A kerékpár virtuális méretét, a kormány és nyereg állításával növelni vagy csökkenteni lehet egy bizonyos határig. 

 

Városi bringát keresel?

-145-165 cm magas vagy: Válasszd a 26" kerékméretet,  ha jelölve van a vázméret is, akkkor a 17" lesz a megfelelő. Valószínű hogy egy 28" kerék, és 19" vázméretű bringáról nem ér le a lábad, és a kormány is messze van. Választhatsz Criuser bringát, 26 MTB-t, és 26" Városit is. Nálunk mindet kipróbálhatod.

-165 Centinél magasabb vagy? : 28" lesz a megfelelő kerékméret! Ha alulról súrolod ezt a magasságot,  pattanj fel egy 26"-ra, próbáld azt is ki. Összehasonlítani mindig ér! Minél magasabb vagy, annál nagyobb vázat válassz! 165 cm körül a 17", 175 cm tájékán a 19", e fölött a 21" col méreten fogod kényelmesen érezni magad. Térj be hozzánk, segítünk.

Magasság  
(cm)
Váz
(inch/col)
Kerékméret
(col/inch)
145 - 150     15"           26"
150 - 165   17"-18"      26"
160 - 170  17" - 18"   26" - 28"
170 - 180 19" - 21"      28"
180 - 190 21" - 22"      28"

 

 

 

 

 

 

165 cm körüli testmagsságnál lehet mindkét kerékmérettel próbálkozni! 

 

Fixit, országútit vennél?

Jó hír hogy az összes fixi és országúti kereke 28-as, így csak a vázméretekkel kell variálni, mégpedig a pontosabb méretek miatt centiméterben. Ez a váz virtuális felsőcsőhosszát és nyeregcső magasságát jelöli, Csőközéptől, csőközépig. Sajnos a gyártók mégis eltérnek ettől, ezért ne feledd, nincs semmi kőbe vésve, ki kell próbálni a bringát, amit megveszel!! .

  Magasság 
       (cm)
   Váz(cm)          Váz    
(Méret)
150 - 160 48 - 50 XS
160 - 170 50 - 53 S
170 - 175 53 - 55 M
175 - 180 55 - 58 L
180 - 191  58 - 60 XL
192 - 198 61 - 63 XXL

 

 

 

 

 

 

 

 

Gyemek kerékpár?

Kis könnyítés hogy csak a kerékméretet kell figyelni. 4 méret létezik, és nem érdemes egyiket sem kihagyni: 12"(85-100cm testmagasság), 16"(100-120cm), 20"(120-135cm), 24"(130-145cm). (Ritka, átmeneti méret a 14" és 18") Buta kérdés: Meddig tudja használni? Amíg ki nem növi! És mikor növi ki? Amíg kényelmesen tudja tekerni!  Mivel végtagjaink hossza arányaiban más és más, ezért itt is él a kőbe vésett szabály: KIPRÓBÁLNI!

  Életkor  
    (év)
   Magasság   
       (cm)      
Kerék átmérő
(in / coll)
2 - 4 85 - 100 12"
4 - 6 100 - 120 16"
6 - 9 115 - 135 20"
9 - 12 130 - 145 24"
11+  145+ 26"

 

 

 

 

 

 

 

Túra, Trekking, Cross bringa vásárlás?

Ha ilyen bringát keresel, legalább alap szinten érdeklődsz a kerékpározáshoz. Ha mégsem, segítünk a méretezésben, nézz be hozzánk, próbálj ki néhányat! Ennek a kategóriának egységesen 28" col kerékmérete van, tehát 160 cm magasság alatt nehezen találsz kényelmes, nem túl hosszú, nem túl magas bringát. 

Magasság  
(cm)
Váz
(inch/coll)
Váz
(Méret)
Váz
(cm)
160 - 165 15" - 17" S 38-42
165 - 175 17" - 19" M 42 - 48
175 - 182 19" - 21" L 48 - 54
182 - 190 21" - 22" XL 54 - 58
190 - 198  22" - 23" XXL 58,5-63,5

 

 

 

 

 

 

 

Mountain bike váz méret meghatározása:

175 cm Felett mindenképp érdemes 26"-nál nagyobb kerekű bringát választani.

Magasság 
(cm)
Váz
(inch/coll)
Váz
(Méret)
145 - 155 13"-14.5" XS
155 - 165 15"-16.5" S
165 - 175 17" - 18" M
175 - 185 18.5"-19.5" L
185 - 195 20" - 21" XL
195 -  21.5"- 23" XXL


 

 

 

 

 

 

 

Kerékpár beállítása:

Nyereg: beállítása: A nyereg tetejének nagyjából ví­zszintesnek kell lennie. (Ví­zmértékkel vagy vonalzó segí­tségével ellenőrizzük!)
Lehet az orra kissé magasabban, vagy alacsonyabban, de nagy szögbeli eltéréseket mindenképpen el kell kerülni. (általános tapasztalat szerint a ví­zszintes helyzet a legmegfelelőbb) Ha túl magasan van az eleje, akkor nagyobb nyomás hat az ülőcsontok közötti puha szövetre. Ha előre lejt a nyereg, akkor nem is ülünk rajta, hanem előre csúszunk és í­gy a súlyunk nagy része a vállunkra, karunkra és csuklónkra nehezedik.

Nyereg magassága: A pedált fordítsuk alsó („6 óra”) állásba! Üljünk fel a nyeregbe, a sarkunkat tegyük a pedálra! Úgy állítsuk be a magasságot, hogy enyhén nyújtott állapotba kerüljön az alsó végtag! A legtöbb esetben megfelelő ez a módszer, a cipőtalp vastagsága miatt azonban előfordulhatnak eltérések, ezért helyezze lábát a klipszbe, és hajtson hátrafelé, vagy vegyük le a láncot, ez esetben előre (az első lábujjtő a pedáltengely közepe felett legyen)!

Nyereg kiválasztása: Megválasztásánál az ülőgumók közti távolság fontos szempont. Ennek meg kell egyeznie az ülőcsontok közti távolsággal. Ha a nyereg túl keskeny, a csontok lógnak a két oldalán, és a köztes, érzékeny puha szövetek tartják a testsúly jelentős részét. Ha túl széles, akkor egészen biztos, hogy hosszabb utakon, meleg időben kidörzsöli a belső combot. Mindemellett, a leggyakoribb panaszok nem a rossz szélesség miatt lépnek fel, hanem a nyerget pontosabban kell beállí­tani a kerékpáron. Ha kényelmetlennek érzi a nyerget, az első reakció, hogy puhábbra cserélje le. Ez általában tévedés. A puha nyereg csak nagyon rövid, pár kilométeres utakon lehet kényelmes. Nem beszélve arról, hogy a belső combot épp az ilyen puha nyergek dörzsölhetik ki. Mint ahogy a legpuhább ágymatrac nem a legkényelmesebb alvó alkalmatosság, a legpuhább nyereg sem a legkényelmesebb a kerékpáron.
Ne siesse el a nyereg lecserélését, először kísérletezzen!

A kormány-nyereg távolsága: Mivel a törzsünk, illetve karjaink hossza is egyénenként változik, a kormány beállítására is ügyelni kell. Egyszerű de bevált módszer: a nyeregorrhoz támasztjuk a könyökünket, és ví­zszintes alkar esetén az ujjaknak éppen el kell érniük a kormányt. Természetesen itt is lehetnek egyéni eltérések, amit figyelembe kell venni.
A pontosabb beállí­tási módszer a következő:
Fordí­tsuk a hajtókart ví­zszintes (“3 óra”) állásba! Ezután az elöl lévő láb térdkalácsához szorítsunk egy fonalat, amelynek a végére nehezéket kötöttünk! A fonal a pedáltengely közepén haladjon át! Ha eltérést látunk, állítsuk a nyerget előre, vagy hátra!
Ha a kormány eléréséhez túlságosan ki kell nyúlni a kerékpáron, vagy össze kell zsugorodni pedálozás közben, akkor a kormányfej rövidebbre, vagy hosszabbra cserélésével, esetleg a váz kisebbre, vagy nagyobbra cserélésével lehet állí­tásokat végezni.
A beállí­tást nem kell véglegesnek tekinteni, a kerékpározás során még finomí­thatunk rajta. Lehetőleg gyakran állí­tsunk keveset (2-3 mm-t), í­gy követve testünk visszajelzéseit, mivel az érzékeny térdüeknél térdbántalmak léphetnek fel, ha alacsonyan ülnek, vagy ha minden átmenet nélkül nagyot állí­tunk a nyereg pozí­cióján.
Amennyiben a térdizületi, vagy porc bántalmakban szenved a kerékpáros, a nyerget állí­tsuk olyan magasra, amennyire csak lehet (ne romoljon a kerékpáros biztonság), és mérsékelt ellenállással, könnyű intenzitással kerékpároztassuk, mert ez javí­that a térd állapotán.

Amennyiben nagyon gyakorlatlan a kerékpáros, akkor lehet jóval alacsonyabbra állí­tani a nyerget az optimálisnál, hogy biztonságban érezze magát, majd fokozatosan emeljük a helyes magasságba!

Kormánymagasság: A nyereg beállí­tását követően kerüljön rá sor! A kormánymagasságot ne a rutinos versenyzőkéhez viszonyítva állítsuk be, mert ilyenkor azt tapasztalhatjuk, hogy a kezdő kerékpáros szinte állandóan középen fogja a kormányt. Hasonló a helyzet akkor is, ha hosszú a kormányszár (kormánypipa, stucni).
Ez balesetveszélyes, mert nincs a keze fék közelben, másrészt hibás beidegződés rögzül.
Fokozatosan szoktassuk hozzá magunkat a megfelelő kormánymagassághoz, ne siettessük túlzottan!
Vegyük figyelembe a visszajelzéseit! Amennyiben gyakran fáj a nyaka, háta illetve szinte soha nem fogja az alsó hajlatban a kormányt, (országúti, verseny kerékpárnál) akkor még korai lejjebb állí­tani azt!

 

 

 

 

 

 

 

2019. Január 28.