Vissza

Az 5 leggyakoribb hiba, amit a bringások elkövetnek

 Az 5 leggyakoribb hiba, amit a bringások elkövetnek

 

 

Öt pontban összeszedtem, hogy melyek azok a leggyakoribb hibák, amiket a kerékpárosok elkövetnek a mindennapok során. Azért is érdekesek ezek, mert a legtöbb ingyen orvosolható probléma, csak egy kis odafigyelést igényel és máris súlyos ezreket spórolhatunk vele, illetve kényelmesebbé, biztonságosabbá tehetjük a közlekedést.

 

 

1. Lapos gumi

 

Sajnos azt tapasztalom, hogy minden második kerékpáros túl lapos gumival közlekedik.Sokan jönnek be hozzánk azzal, hogy „nehéz hajtani” a kerékpárt, vagy hogy állandóan defektet kapnak és nem értik, hogy miért. 90 százalékban egyszerűen annyi a baj, hogy nem megfelelő guminyomáson használja kétkerekűjét. Mit okozhat az alacsony keréknyomás?: -nem lehet haladni a bringával,-idő előtt tönkremegy a külső gumi,-könnyen kilyukad a belső,-legrosszabb esetben olyan felütés éri a felnit, hogy javíthatatlan lesz a kerék, ami akár több 10 000 forintba is kerülhet egy drágább bringánál. Mi a megoldás? Gyakran ellenőrizzük a gumikat, mindegyik oldalán rajta van, hogy mekkora az ajánlott nyomás.

 

 

 2. Láncolajzás hiánya                                                                                                                         

 

Második legbanálisabb hiba a kerékpár-lánc beolajozásának hiánya. Csodálkozol, hogy nyikorog a bringa tekerés közben és rozsdás a lánc illetve a fogaskeréksor? Olajozd be! Nem mindegy persze, hogy mivel kenjük be, léteznek erre a célra kifejlesztett kenőanyagok, amik súrlódás csökkentő, és víztaszító adalékokkal vannak ellátva. A használat gyakoriságától függően 1-2-3 havonta vékonyan beolajozzuk, és máris évekkel megnyújtjuk a lánc és a fogaskerék élettartamát. A túlzásba vitt vagy nem megfelelő olaj felhordása szintén nagyobb kárt tesz a bringában, mint hasznot, ugyanis összeszedik a koszt és így idő előtt szétkoptatják a rendszert, valamint összecsapja az egész bringát levakarhatatlan olajsárral.

 

 

 

3. Nem megfelelő típusú/méretű kerékpár használata

Mindig a célnak megfelelő bringát használjunk! Minden nap szembesülök azzal, hogy a bringások nem a célnak megfelelő kerékpárral járnak, saját maguknak okozva így a kellőnél több szenvedést. Munkába jársz és napi 20 km-t tekersz a városban ? Ne Cruiser-t(Krúzert) vagy valami csupasz országúti versenybringát válassz, hanem egy mindennel felszerelt Városi vagy Trekking kerékpárt. Ez csak egy kiragadott példa volt, de szerintem mindenki érti a lényeget. Mérlegeljünk vásárlás előtt, hogy mi az ami tetszik, és mi az amire használnánk a bringát, mert nem biztos,hogy mindkettő szempontnak megfelel a kinézett bringa. Bármelyik Kerékpáros szaküzletben adnak tanácsokat ezzel kapcsolatban, érdemes megfogadni ! Külön kategória ezen felül a nem megfelelő méretű bringa használata. Ha 2 méter vagy akkor Ne vegyél 26-os kerekű, pici vázas Mtb-t, vagy csak ha szenvedni akarsz! Ha túl kicsi bringát használsz, akkor a gerincedet és az összes ízületedet jobban terheled a kelleténél, ami később súlyos egészség-ügyi problémákhoz vezethet. Sokan összekeverik a kerékméretet magával a kerékpár méretével. Az hogy jó-e Neked az adott kerékpár, a kerékméreten kívül a vázméret határozza meg. Pl egy 26”-os kerékméretű, 15”-os vázméretű bringa tökéletes egy 150 cm-magas tininek, viszont egy ugyanilyen kerékméretű, de 20”-os vázméretű bringára fel se tudna ülni, hisz az, kb egy 180 cm magas embernek való. Erre van Nálunk is egy táblázat, hogy megtaláljuk a megfelelő méretű bringát magunknak.

 

4. Rossz áttétel használata

Ez kizárólag az elöl-hátul váltós, többfokozatú kerékpárokra vonatkozik!A lényege, hogy mindig törekedjünk arra,hogy nagyjából egyenesen fusson a lánc. Mit is jelent ez? Vegyünk példának egy 3x8 fokozatú bringát. Ha elöl a legnagyobb fogaskereken van a lánc, akkor hátul nem szabad felváltani a legnagyobb 3 fokozatba.Ugyanez fordítva,ha elöl a legkisebb tányéron fut a lánc, akkor hátul felejtsük el a legkisebb 3 fogaskereket! Ezt hívják keresztbe váltásnak, ami extrém módon koptatja a fogaskerekeket és a láncot, így jóval hamarabb kell majd cserélni ezeket, ami nem olcsó mulatság !

 

 

Az alábbi képen próbálom szemléltetni, hogyan NE használd a bringát.

 

 

 

 

 

 

5. Koszos/Elhanyagolt kerékpár


Röviden: Takarítsd néha le a bringát, és vidd el időbe szervizbe, ha úgy érzed, hogy valami nem okés. Az összegyűlt, rárakódott kosz a korrózió melegágya, így rendkívül hamar rozsdásodásnak indulhatnak főleg a gyengébb minőségű kerékpárok. Azon kívül, hogy a szerelők csak undorral nyúlnak az elhanyagolt bringákhoz, Te magad is rosszul jársz, hisz jóval több szervizdíjat fogsz fizetni, mint normál esetben, ugyanis az összerohadt csavarokat és alkatrészeket jóval több idő kicserélni/megjavítani. Extrém esetben akár a Váz is eltörhet az elhanyagoltság miatt, nem egy ilyen esettel találkoztunk már. Másik gyakori eset sajnos a kerékpár karbantartásának teljes hiánya, sokan már csak akkor hozzák be a bringát, amikor már teljesen használhatatlan mindene és csodálkoznak, ha az árajánlat kérése után több tízezer forint jön ki a javításra. El kell fogadni, hogy a kerékpár egy használati eszköz, ami folyamatos karbantartást igényel, ami függ a megtett kilométerektől, a terep-és időjárási viszonyoktól is. Nem spóroltok pénzt azzal, hogy elhalasszátok a javítást, hisz később még többe fog kerülni, az garantált! Példának: Lóg a hátsó kerékagy. Egyszerű és olcsó a javítása, hisz lehet, hogy elég csak bezsírozni a csapágyakat és beállítani a kónuszokat, ami megvan 1-2 ezer forintból, de ha sokáig hibásan használod, akkor a kerékagyban olyan bemaródások képződhetnek, hogy „beszakad” az agy belső pereme, amit így már csak az agy vagy a komplett kerék cseréjével lehet orvosolni, ami minimum 5-6 ezer forint, de lehet akár 20-30 ezer is ! Van az a szint már, amikor annyira lepusztult egy kerékpár, hogy nem érdemes javítani, venni kell egy másikat. Külön kiemelném a fékek elhanyagolását, amiért mi nagyon haragszunk! A Fékrendszer a legtöbb bringán nagyon olcsón, akár pár száz forintból javítható, de mégis azzal szembesülünk nap-mint nap, hogy hatástalan fékrendszerrel közlekednek az emberek. Azon kívül, hogy saját magát sodorja veszélybe, másnak is baleset okozhat hanyagsága miatt. Erre mindenki nagyon figyeljen oda, különösen, ha gyermeket is szállít a kerékpárján!

 

 

 

Végszóként annyit írok, hogy mindenki figyeljen oda ezekre a dolgokra, tegyük könnyebbé, biztonságosabbá a közlekedést. Jó utat kívánunk !

 

 

 

URBAN LEGEND KERÉKPÁRÜZLET


 

2017. Augusztus 22.