Sokan kérdezik tőlünk: Miért kényelmetlen a bringám? Miért nehéz tekerni? Miért nem haladok?
Egyik lehetséges válasz: NEM MEGFELELŐ A MÉRET és/vagy a típus.
Mit jelent a "méret"?
Mivel a méretezésre nincs egységes fix szabályrendszer, ezért a kerékpárt vásárlás előtt érdemes kipróbálni! Rengeteg formájú és típusú kerékpár létezik, a váz geometriája, a kormány alakja, mérete különböző lehet, rengeteg a lehetőség.
- A kerékpár mérete elsődlegesen a kerék átmérőjét jelenti, ezt colban adják meg. Pl: 26", 28". Col=inch=2,54 cm. (kis kerék, kis bringa, nagy kerék, nagy bringa)
- Másodsorban a váz méretét jelöli, ami colban vagy cm-ben szokás feltüntetni. Pl: 17", 19", 43 cm, 48 cm. Ez a váz hosszát és a nyereg alatti magaságát jelenti. Nem mindig jelölik!
- Harmadsorban a típusát is. A Camping kerékpár például pontosan jelöli a viszonylag kicsi, de felnőtt, 20" kerekű biciklit.
A kerékpár virtuális méretét, a kormány és nyereg állításával növelni vagy csökkenteni lehet egy bizonyos határig.
- 145-165 cm magas személyeknek: Válaszd a 26" kerékméretet, ha jelölve van a vázméret is, akkor a 15-17" lesz a megfelelő. Valószínű, hogy egy 28" kerék, és 19" vázméretű bringáról nem ér le a lábad, és a kormány is messze van. Választhatsz Criuser bringát, 26” MTBot, és 26" Városit is. Nálunk mindet ki is próbálhatod!
165 Centinél magasabb személyeknek: 27,5"-28"-29" kerékméretű bringát válassz ! Ha alulról súrolod ezt a magasságot, pattanj fel egy 26"ra, próbáld ki azt is. Minél magasabb vagy, annál nagyobb vázat válassz! 165 cm körül a 17", 170-180 cm között a 19", e fölött a 21" vagy még nagyobb méreten fogod kényelmesen érezni magad. Térj be hozzánk, segítünk!
- Magasság
- (cm)
- 145 - 150
- 150 - 165
- 160 - 170
- 170 - 180
- 180 - 190
- Váz
- (inch/col)
- 15"
- 17" - 18"
- 17" - 18"
- 19" - 21"
- 21" - 22"
- Kerékméret
- (inch/col)
- 26"
- 26"
- 26" - 28"
- 28"
- 28"
165 cm körüli testmagasságnál érdemes mindkét kerékmérettel próbálkozni!
Jó hír, hogy az összes fixi és országúti kereke 28”-os, így csak a vázméretekkel kell variálni, mégpedig a pontosabb méretek miatt centiméterben. Ez a váz virtuális felsőcsőhosszát és nyeregcső magasságát jelöli, Csőközéptől, csőközépig. Sajnos a gyártók mégis eltérnek ettől, ezért ne feledd, nincs semmi kőbe vésve, csak az, hogy ki kell próbálni a bringát, amit megveszel!
- Magasság
- (cm)
- 150 - 160
- 160 - 170
- 170 - 175
- 175 - 180
- 180 - 191
- 182 - 198
- Váz
- (cm)
- 48 - 50
- 50 - 53
- 53 - 55
- 55 - 58
- 58 - 60
- 61 - 63
- Váz
- (méret)
- XS
- S
- M
- L
- XL
- XXL
Kis könnyítés, hogy csak a kerékméretet kell figyelni. 4 méret létezik és nem érdemes egyiket sem kihagyni: 12" (85-100cm testmagasság), 16" (100-120cm), 20" (120-135cm), 24" (130-145cm). (Ritka, átmeneti méret a 14" és 18")
Meddig tudja használni? Amíg ki nem növi! Mikor növi ki? Amikor már nem tudja kényelmesen tekerni! Mivel végtagjaink hossza arányaiban más és más, ezért itt is él a kőbe vésett szabály: A megvásárolni kívánt kerékpárt ki kell próbálni!
- Életkor
- (év)
- 2 - 4
- 4 - 6
- 6 - 9
- 9 - 12
- 11+
- Magasság
- (cm)
- 85 - 100
- 100 - 120
- 115 - 135
- 130 - 145
- 145+
- Kerékméret
- (col/inch)
- 12"
- 16"
- 20"
- 24"
- 26"
Ha ilyen bringát keresel, feltételezhetően már alap szinten értesz a kerékpározáshoz. Ha mégsem, segítünk a méretezésben, nézz be hozzánk, próbálj ki néhányat! Ennek a kategóriának egységesen 28" kerékmérete van, tehát 160 cm magasság alatt nehezen találsz kényelmes, nem túl hosszú, nem túl magas bringát.
- Magasság
- (cm)
- 160 - 165
- 165 - 175
- 175 - 182
- 182 - 190
- 190 - 198
- Váz
- (col/inch)
- 15" - 17"
- 17" - 19"
- 19" - 21"
- 21" - 22"
- 22" - 23"
- Váz
- (cm)
- 38 - 42
- 42 - 48
- 48 - 54
- 54 - 58
- 58,5- 63,5
165 cm felett mindenképp érdemes 26"-nál nagyobb kerekű bringát választani.
- Magasság
- (cm)
- 145 - 155
- 155 - 165
- 165 - 175
- 175 - 185
- 185 - 195
- 195+
- Váz
- (col/inch)
- 13" - 14,5"
- 15" - 16,5"
- 17" - 18"
- 18,5" - 19,5"
- 20" - 21"
- 21,5" - 23"
- Váz
- (méret)
- XS
- S
- M
- L
- XL
- XXL
Kerékpár beállítása
Nyereg:
- Beállítása: A nyereg tetejének nagyjából vízszintesnek kell lennie. (Vízmértékkel vagy vonalzó segítségével ellenőrizzük!) Lehet az orra kissé magasabban, vagy alacsonyabban, de nagy szögbeli eltéréseket mindenképpen el kell kerülni. (általános tapasztalat szerint a vízszintes helyzet a legmegfelelőbb) Ha túl magasan van az eleje, akkor nagyobb nyomás hat az ülőcsontok közötti puha szövetre, amelyek károsodhatnak ennek hatására. Ha előre lejt a nyereg, akkor nem is ülünk rajta, hanem előre csúszunk és így a súlyunk nagy része a vállunkra, karunkra és csuklónkra nehezedik, ami nem egészséges.
- Magassága: A pedált fordítsuk alsó („6 óra”) állásba! Üljünk fel a nyeregbe, a sarkunkat tegyük a pedálra! Úgy állítsuk be a magasságot, hogy enyhén nyújtott állapotba kerüljön az alsó végtag! A legtöbb esetben megfelelő ez a módszer, a cipőtalp vastagsága miatt azonban előfordulhatnak eltérések, ezért helyezd a lábad a klipszbe, és hajts hátrafelé, vagy vedd le a láncot, ez esetben előre (az első lábujjtő a pedáltengely közepe felett legyen)!
- Kiválasztása: Megválasztásánál az ülőgumók közti távolság fontos szempont. Ennek meg kell egyeznie az ülőcsontok közti távolsággal. Ha a nyereg túl keskeny, a csontok lógnak a két oldalán, és a köztes, érzékeny puha szövetek tartják a testsúly jelentős részét. Ha túl széles, akkor egészen biztos, hogy hosszabb utakon, meleg időben kidörzsöli a belső combot. Mindemellett, a leggyakoribb panaszok nem a rossz szélesség miatt lépnek fel, hanem a nyerget pontosabban kell beállítani a kerékpáron. Ha kényelmetlennek érzed a nyerget, az első az szokott lenni, hogy puhábbra cserélik azt. Ez általában helytelen. A puha nyereg csak nagyon rövid, pár kilométeres utakon lehet kényelmes. Nem beszélve arról, hogy a belső combot épp az ilyen puha nyergek dörzsölhetik ki. Mint ahogy a legpuhább ágymatrac nem a legkényelmesebb alvó alkalmatosság, a legpuhább nyereg sem a legkényelmesebb a kerékpáron. Ne siesd el a nyereg lecserélését, először kísérletezz!
A kormány-nyereg távolsága: Mivel a törzsünk, illetve karjaink hossza is egyénenként változik, a kormány beállítására is ügyelni kell. Egyszerű, de bevált módszer: a nyeregorrhoz támasztjuk a könyökünket, és vízszintes alkar esetén az ujjaknak éppen el kell érniük a kormányt. Természetesen itt is lehetnek egyéni eltérések, amit figyelembe kell venni.
A pontosabb beállítási módszer a következő:
- Fordítsuk a hajtókart vízszintes (“3 óra”) állásba! Ezután az elöl lévő láb térdkalácsához szorítsunk egy fonalat, amelynek a végére nehezéket kötöttünk! A fonal a pedáltengely közepén haladjon át! Ha eltérést látunk, állítsuk a nyerget előre, vagy hátra!
- Ha a kormány eléréséhez túlságosan ki kell nyúlni a kerékpáron, vagy össze kell zsugorodni pedálozás közben, akkor a kormányfej rövidebbre, vagy hosszabbra cserélésével, esetleg a váz kisebbre, vagy nagyobbra cserélésével lehet állításokat végezni.
- A beállítást nem kell véglegesnek tekinteni, a kerékpározás során mindig finomíthatunk rajta. Lehetőleg gyakran állítsunk keveset (2-3 mm-t), így követve testünk visszajelzéseit, mivel az érzékeny térdületeknél térdbántalmak léphetnek fel, ha alacsonyan ülünk, vagy ha minden átmenet nélkül nagyot állítunk a nyereg pozícióján.
- Amennyiben a térd ízületi, vagy porc bántalmakban szenved a kerékpáros, a nyerget állítsuk olyan magasra, amennyire csak lehet figyelembe véve, hogy ne romoljon a kerékpáros biztonság és mérsékelt ellenállással, könnyű intenzitással kerékpározzunk, mert ez javíthat a térd állapotán.
- Amennyiben nagyon gyakorlatlan a kerékpáros, akkor lehet jóval alacsonyabbra állítani a nyerget az optimálisnál, hogy biztonságban érezze magát, majd fokozatosan emeljük a helyes magasságba!
Kormánymagasság: A nyereg beállítását követően kerüljön rá sor! A kormánymagasságot ne a rutinos versenyzőkéhez viszonyítva állítsuk be, mert ilyenkor azt tapasztalhatjuk, hogy a kezdő kerékpáros szinte állandóan középen fogja a kormányt. Hasonló a helyzet akkor is, ha hosszú a kormányszár (kormánypipa, stucni). Ez balesetveszélyes, mert nincs a keze fék közelben, másrészt hibás beidegződés rögzül. Fokozatosan szoktassuk hozzá magunkat a megfelelő kormánymagassághoz, ne siettessük túlzottan!
Vegyük figyelembe a visszajelzéseket! Amennyiben gyakran fáj a nyakunk, hátunk illetve szinte soha nem fogunk rá az alsó hajlatban a kormányra, (országúti, verseny kerékpárnál) akkor még korai lejjebb állítani azt!